Rozhovor s Michalem Zmítkem

23.07.2023

Rozhovor nám tentokrát poskytl, autor novely Vánoce osamělého rytíře Michal Zmítko.

Někdo píše kvůli slávě, jiný kvůli penězům, jaká je tvoje motivace?

Já píšu, protože mě to vyloženě baví. Je to můj koníček, který mě zcela naplňuje. U psaní odpočívám, čistím hlavu od běžných denních starostí a relaxuji.

Takže slávu a peníze škrtám. Mnoho autorů píše o svém životě. O čem píšeš ty?

Já mnohem radši píšu příběhy z prostředí, které mě zajímá a které díky tomu mohu se svými hrdiny navštívit. Vůbec nejraději se věnuji českému středověku, kde sleduji příběhy obyčejných lidí. Prožívám s nimi jejich běžné radosti, lásky i strasti. To je pro mě zajímavější než psát o svém životě.

To zní jako něco, co by mne bavilo číst. Odkud čerpáš inspiraci?

Možná to bude znít zvláštně, ale často z počítačových her typu RPG. Dále z knih pana Vondrušky a pak samozřejmě, největší inspirací je sám život. Častokrát si říkám, že lidé tehdy jistě prožívali stejné věci, jako my. Milovali, nenáviděli, oplakávali mrtvé a radovali se ze všedních i nevšedních radostí. Jen v jiné době a za jiných podmínek.

Děkuji za odpověď. Tím jenom dokazuješ, co neustále tvrdím, že inspirace je všude kolem nás. Vím o tobě, že ti brzy vyjde román, můžeš nás s ním v rychlosti seznámit?

Román se bude odehrávat v Přelouči na počátku 14. století. Je to příběh obyčejných lidí, kteří se zcela nečekaně dostanou do víru událostí, které pro ně mohou být velmi nebezpečné. Román bude plný přátelství, lásky, nenávisti, nebezpečí i běžných lidských denních starostí. Chtěl jsem to pojmout co nejvíc realisticky a co nejvěrohodněji, proto jsem ho konzultoval i s místním historikem.

Historickou novelu jsi napsal i do sborníku Zasněžené příběhy. Proč ses přidal do charitativního projektu?

Celý projekt mi přijde jako naprosto skvělá a smysluplná věc. Podporuje nové autory, a ještě pomáhá potřebným, tentokrát zvířecímu útulku. Proto jsem nemohl chybět a rád jsem se zapojil. Doufám, že se podaří získat co nejvíc prostředků, aby pomoc mohla být co nejúčinnější, a proto to plně podporuji sdílením, přeposíláním a doporučováním. 


Rozhovor pro vás vedla Šárka Hieková.

Foto od Michala Zmítka.

Made by @kdeautoripomahaji 2021
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky