Rozhovor s Janou Jánskou

23.07.2023

Rozhovor se spisovatelkou Janou Jánskou.

Jsi zakládající členkou projektu Kde autoři pomáhají, dokonce jsi vymyslela název. Co si pod ním můžeme představit?

Spolu se Šárkou jsme přemýšlely, jak pomáhat začínajícím autorům kromě rad a betačtení. Takže když Šárka jednoho dne přišla s tím, že vydáme sborník, začaly se rodit velké plány. Vznikl projekt Kde autoři pomáhají, který pomáhá nejen začínajícím spisovatelům, ale vždy také nějakému charitativnímu projektu. Pomáháme autorům a autoři dál, takový efekt sněhové koule.Nedávno jsi vydala dva úspěšné romány.

Jako česká autorka ses pustila do poměrně riskantního žánru – thrilleru, a ono to vyšlo. Doslova. Neodvádí tě psaní povídek od skutečné práce?

Po pravdě jsem obě knihy napsala náhodou. Jsem kovaná sci-fi a fantasy, až jsem zkusila soutěž nakladatelství MOBA. Chtěla jsem napsat detektivku. Vyšel z ní psychologický román, který v nakladatelství označili za psychothriller. Druhý jsem psala spíš jako vlastní psychohygienu, vychází z mého dětství. Povídky už nepíšu, novelu do charitativního projektu bych si ale nenechala ujít, pomáhat tím, co mám ráda? Sen!

Naznačila jsi, že projekt nepomáhá jen začínajícím autorům, ale i jinde. Pověz nám něco víc.

První sbírka novel Letní kraťasy, která "odstartovala kariéru" všem čtyřem autorkám, byla věnována dětskému hospicu Dům pro Julii. Čtenáři měli na první straně jeho představení a QR kód, skrze něj mohli (a mohou stále) přispět. Letošním zimním sborníkem podpoříme zvířata, v první řadě útulek Dog Planet, z.s. Mělník.

To je velice záslužné. Jak může čtenář nebo nečtenář přispět?

Jak už jsem zmínila, v knize (i e-knize) jsou údaje k platbě na transparentní účet, čtenář sám zvolí výši, kterou je ochotný dát. Na Zasněžené příběhy, což je název sborníku, který chystáme na vánoční trh, právě běží předprodej. Vybíráme na samotný tisk plus nutné výdaje, například s rozesíláním odměn, které jsou mimochodem naprosto neodolatelné. Vše, co se vybere nad, půjde na mělnický útulek, ve sborníku pak zveřejníme i další útulky pro nechtěná zvířata.

O zvířátkách bych mohla mluvit celé hodiny, ale prozraď mi nakonec ještě něco o tobě. Nějakou zajímavost.

Jsem celkem obyčejná máma dvou lehkých autistů, kromě toho snad že mám ráda staré mince, bankovky a mončičáky.


Rozhovor pro vás vedla Šárka Hieková.

Foto od Jany Jánské.

Made by @kdeautoripomahaji 2021
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky